Pages

Wednesday, November 16, 2011

Respond drp parents..

Ni rspon mak bapak derang...

Assalamualaikum w.b.t,
 
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada puan kerana menjawab setiap persoalan dan kemusykilan saya. Selepas melihat penerangan puan yang panjang lebar itu saya berasa lega dan senang hati. Saya bersyukur anak saya ditempatkan di bawah fakulti yang benar-benar mengambil berat dan prihatin dengan pemasalahan pelajarnya. Syabas saya ucapkan.
 
Kesimpulannya saya perlu menasihati anak saya untuk berkerja keras dan berusaha dengan lebih gigih lagi pada semester ke-2 nanti. Mudah-mudahan dengan kerjasama dan semangat yang baru ini, anak saya berjaya dan lulus dalam peperiksaannya. Sesungguhnya yang kurang itu datang daripada saya dan yang baik datang daripadaNya.
 
Sekian, terima kasih.


Dr bapak lak..

Salam Puan Zarina,
 
Saya mengucap ribuan terima kasih di atas penjelasan dari Puan. Sekurang-kurangnya dapat mengurangkan kerisauan saya ke atas kegagalan anak saya di dalam subjek ini. Harapan saya agar anak saya lebih berusaha dan tidak berputus asa untuk berjaya di kemudian hari nanti. Saya akan menasihat anak saya bertemu dengan penasihat akademik  atau pensyarah subjek berkenaan untuk mendapatkan panduan dan bimbingan dari nya.
 
Harapan saya semoga anak saya berjaya menamatkan pengajian Diploma nya di UITM dengan cemerlang. Semoga ada rahmat di sebalik kegagalannya ini, insyaAllah.


Heheh...tatau la depa faham ke idak penjelasan aku tuh...sebenarnya, kita boleh faham kerisauan parents terhadap anak2 depa...tapi tak adil sungguh nak blame lecturer bila anak fail...bila anak excellent lak, puji anak depa genius..lecturer tak penah dpt nama pun..heheh..takpela, kita bukan nak nama pun..kita nak didik anak dia..

Bnyk nak disampaikan tp tak tersampai...heheh...belajar kat sekolah, bdk2 tggu disuap jek oleh cikgu2...kalau cikgu tak push buat latih tubi..tak dpt score la bdk tu kan...so bdk2 di train utk get used dgn soalan, kalau soalan camni, kene jawab camni..so sebenarnya depa dah terhafal pattern of the question...tp pemikiran depa tak betul2 teruji..takpela, mmg kat sekolah apa yg didambakan adalah gred yg bagus...

Berbeza dgn pendidikan di univ...univ adalah tempat utk mempersiapkan pelajar untuk work out depa punye softskills sebelum betul2 berada di real working environment..so univ ni macam tempat training...uk dptkan gred yg bagus bkn lah our top priority..dpt gred yg bagus is a bonus utk student atas his own effort...bila u klua mintak keje nanti...kalau pun u dpt 4 flat, tp tak dpt perform masa keje..ade ke org nak amik ko keje...pointer ni mcm pasport qualification je..sbb ade sesetengah tempat keje set keperluan pointer brp2..dan pointer juga menunjukkan komitmen ko dlm study gak...

So bila di blame ckp adakah pensyarah krg berpengalaman atau ajar tak betul..memang krg adil...pensyarah hanyalah fasilitator...dia just guide n ajar cara utk berfikir..pensyarah bkn cikgu nak suap2 u..kalau tak bg ckup laihan, student tak dpt perform dlm exam..eh itu, student punye tgjwb la nak buat latihan extra ke..nak study dgn lebih efektif ke..sampai bila ko nak bergantung dgn lecturer..sok2 dah keje, bila bos bg keje atau suruh ko setelkan prob, ko nak bergantung dgn sape lak..huhuh...di univ, kita sdg train derang problem solving skills, membentuk kematangan berfikir, voive out your own idea...tp utk train smer tuh, kita perlukan material sbg medium...so, for me..subjek2 yang u all belajar tu hanyalah material yng digunakan utk train your sofskills..di samping beri pendedahan dlm knowledge2 tertentu la kan...aku ckp cume pendedahan sbb bila student dah keje atau pi praktikal, reespond depa ialah..ala...ape bende yg kita bljr masa study dulu, x guna langsung masa keje...hello...kalau ko tak belajo..ko kenalke smer mesin2 tuh...dr mana ko dpt skill utk present...bg idea utk solve prob...memang masa keje depatak tanye dah definition2 ni, tp bila apa2 prob yang perlukan rujukan, at least ko tau...ni skop heat transfer ke..thermodynamic ke...n engineering logic sense...huhuh...cuma di mesia ni..kita terlalu exam oriented..tu psl la gred ni gak yg org nak dipandang..skill utk bekerja nanti krg diasah..sbb tu la kat univ, hang tak pi kuliah je, kene gak aktif berpersatuan, masuk ko-k, buat projek2...smer tuh nak asak leadership, management...adakah depa nampak smer nih..heheh..aku masa student dulu pun tak nampak smer mende nih...tak matang, heheh..tp aku selalu ingatkan diri aku, since aku dh jd lecturer, adalah menjadi tanggungjawab aku nak sampaikan mende2 ni pd derang to make them realize...besenye depa tak amik port sgt pun..takpela, kot2 ada gak masuk dlm otak depa skit2.. Dah memadai...

Masa aku jd student dulu..mana ada org nak aja smer mende ni..utk beri aku kesedaran...pi kuliah pun tarak faham ape pun..redha je la...pandai2 la ko study sndiri balik..tp aku bersyukur sbb masuk usm..walaupun pensyarah tak kisah sgt psl student dia..itu yg membuatkan pelajar struggle...kita belajar n usaha sendiri utk dpt kan gred yg bagus..tanpa kita sedar,kta sebenarnya dah build up never give up spirit n komited, keazaman dlm diri..semer tuh kene dtg dlm diri..bkn leh beli..bkn leh paksa2.. So ko memang bertanggungjawab atas segala pencapaian diri dr segi akademik & your own skills..so kita sebenarnya telah di train tanpa kita sedari...huhuh..

Segala hujah aku kat atas ni smer idea aku sndirik..atas apa yg aku pk sendiri..mungkin org lain ada pendapat berbeza..but who cares...heheh..

No comments: